Thursday, May 8, 2008

Kecemerlangan Pendidikan Jadi Keutamaan Pada 2010



YB Datuk Hj Aabdul Wahab Bin Hj Abd Latip, selaku ADUN Durian Tunggal juga selaku Timbalan Exco Jawatankuasa Negeri Pelajaran Sains & Telnologi dan Sumber Manusia berkata kerajaan sentiasa memberikan perhatian serius dari segi aspek pendidikan dengan sentiasa memberikan pengiktirafan kepada institusi yang terlibat termasuk sekolah dan para pelajar.

Menurutnya, kemudahan yang disediakan di negeri ini memang bertepatan dengan hasrat mahu menjadikan negeri ini sebagai pusat pendidikan serantau.

"Selain menyediakan kemudahan tempat belajar seperti sekolah-sekolah, kolej-kolej dan universiti-universiti, kerajaan juga memberikan bantuan kepada pelajar terbabit untuk mereka meneruskan pembelajaran ke satu tahap tertinggi demi keselesaan mereka.

"Kerajaan negeri sendiri ada menyediakan Tabung Amanah Pendidikan Negeri bagi membantu anak-anak Melaka yang cemerlang dan berhasrat melanjutkan pelajaran mereka.

Penganugerahan tersebut diadakan sebagai tanda penghargaan kerajaan negeri ke atas kejayaan pelajar-pelajar yang telah memperolehi keputusan yang cemerlang di dalam peperiksaan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR), Penilaian Menengah Rendah (PMR), Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM).

Kerajaan negeri juga telah menyediakan tiga anugerah bagi kategori sekolah cemerlang di peringkat menengah dan rendah yang berasaskan peningkatan terbaik mereka di dalam peperiksaan utama yang lalu.




No comments:

YB. DATUK HJ AB. WAHAB BIN HJ. AB. LATIF

Kompleks Japerun DUN Durian Tunggal,
76100 Durian Tunggal,
Melaka.

Setiausaha : Encik Jaafar Bin Taib.
Penghulu : Tuan Haji Ismail Bin Ibrahim.

No Tel /Fax : 06 - 5531242

Sekiranya ada sebarang maklumat yang ingin di paparkan ke dalam blog ini, sila hantarkan ke email Parlimen seperti yang terpapar diatas. Kerjasama anda semua amat dihargai.